menu
CONTACTGEGEVENS
Hml Bedding

E-mail: info@hmlbedding.nl
KVK: 17150997
BTW: NL818345548B01

Kantoor-/magazijnadres

​Van Leeuwenhoekweg 9
5482 TK Schijndel

Alleen op afspraak

Zweten tijdens slapen

Stel je bed samen

Iedereen herkent het wel: zweten tijdens het slapen. Een vervelend probleem dat je het liefst wilt oplossen. Hoe komt het dat je zweet tijdens het slapen en nog belangrijker, hoe los je dit probleem op? We vertellen het in deze blog.

Oorzaken en oplossingen zweten in bed


Zweten in bed kan verschillende oorzaken hebben. Van verkeerde nachtkleding en een (te) warme omgeving, tot lichamelijke inspanning vlak voor het slapengaan. Deze factoren kunnen allemaal bijdragen aan de zweettoestand tijdens het slapen. We lichten er een aantal toe.

Nachtkleding

Vermijd nachtkleding die gemaakt is van synthetische stoffen. Deze stoffen zijn onvoldoende luchtdoorlatend, waardoor de kans groot is dat je gaat zweten. Kies liever voor katoen, linnen of zijde. Dit zijn ademende stoffen die ervoor zorgen dat je niet of minder snel zweet.

Temperatuur/warme omgeving

Vind je het fijn om de verwarming in je slaapkamer in de winter hoger te zetten? Let er dan op dat je het niet warmer stookt dan 21 graden. Als het te warm is in de slaapkamer, is het moeilijker om in slaap te vallen en lekker door te slapen. De perfecte temperatuur in de slaapkamer is tussen 16 en 21 graden.

Kies het juiste beddengoed

Synthetisch beddengoed kan er ook voor zorgen dat je het te warm krijgt ’s nachts en gaat zweten. Net als voor nachtkleding geldt voor het beddengoed dat deze idealiter van katoen, linnen of zijde is gemaakt. Ook kun je kiezen voor een zomer- of winterdekbed, of nog beter een ‘4 seizoenen dekbed’, zodat je niet twee losse dekbedden hoeft aan te schaffen. Een 4 seizoenen dekbed bestaat uit twee delen: een herfst-/lentedeel en een zomerdeel. Als je deze twee delen samenvoegt, ontstaat een winterdekbed. Een 4 seizoenen dekbed is hierdoor geschikt voor elk seizoen.

Lichamelijke activiteiten

Wees niet te actief vlak voordat je gaat slapen. Lichamelijke inspanning zorgt ervoor dat je lichaam opwarmt en zodra je weer tot rust komt, koelt je lichaam af waarbij je flink kunt zweten. Als je op dat moment al in bed ligt, kun je al raden wat er gebeurt. Het is goed om eerst af te koelen/‘uit te zweten’ (circa 4 uur) voordat je naar bed gaat. Ontspanning voor het slapengaan is het codewoord!

Voeding

Te gekruid eten en/of alcoholgebruik zorgt er voor dat je ’s nachts kunt gaan zweten. In bijvoorbeeld rode pepers zit een bepaald bestanddeel dat je zenuwen in je mond stimuleert, waardoor je lichaam denkt dat je het warm hebt. Je lichaam reageert hier vervolgens op door te zweten. Wil je die pittige maaltijd toch niet laten staan, eet deze dan liever ruim voordat je naar bed gaat en blus de maaltijd met een glas neutraliserende melk. Alcohol is ook een boosdoener als het gaat om nachtelijk zweten. Het beïnvloedt je zenuwstelstel, waardoor je lichaam je lichaamstemperatuur niet goed meer kan controleren. Zweten is dan de natuurlijke manier om het lichaam te laten afkoelen. Een glas water nuttigen na elk glas alcohol kan een hoop ‘water’ schelen ’s nachts.

Angst en stress

Als je gestrest bent of angstig maakt je lichaam adrenaline aan. Je hartslag en bloeddruk gaan omhoog, waardoor je gaat zweten. Probeer daarom je hoofd leeg te maken voordat je gaat slapen. Een goed boek, meditatie of kalmerend muziekje kunnen helpen om het zweten tijdens het slapen te verminderen.

Menopauze

Tijdens de overgang kunnen vrouwen last krijgen van opvliegers door de schommelende hormonen in het lichaam. Dit kan er ook voor zorgen dat je tijdens het slapen meer zweet dan je gewend bent. Dit is niets ernstigs, maar wel iets om rekening mee te houden dat dit kan gebeuren. Door bovenstaande tips ter harte te nemen en het juiste bed te kiezen, kun je toch een goede nachtrust hebben ongeacht de lichamelijke ongemakken van de overgang.

Kies het juiste matras met bijbehorende bescherming als je vaak zweet tijdens het slapen


Bij matrassen en matras toppers is het belangrijk dat er sprake is van een goede warmte-/vochtregulatie. De gebruikte materialen moeten in staat zijn vocht/zweet te verwerken en af te voeren, zodat er geen klam slaapklimaat ontstaat. Matrassen van koudschuim of pocketveren staan bekend om een goed ventilerend en vochtregulerend vermogen.

Daarnaast is een matrasmolton (matrasbeschermer) ook een goed idee als je last hebt van nachtzweten. Een molton houdt het lichaam het hele jaar door op de juiste temperatuur: koel in de zomer en warm in de winter. Resultaat: minder zweten in bed.

Laat je informeren bij een van onze verkooppunten over de diverse warmte- en vochtregulerende matrassen, matras toppers en moltons. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt voor een goede en koele nachtrust.

Terug naar nieuwsoverzicht