Slapen

Een derde van je leven

Een goede nachtrust is essentieel voor uw functioneren gedurende de dag. Ieder mens slaapt ongeveer een derde van zijn leven, dus u zult veel tijd doorbrengen in uw bed. Een matras gaat over het algemeen tien jaar mee en de meeste goede matrassen zijn niet goedkoop. Het is daarom aan te raden uzelf goed te laten informeren voor u een nieuwe matras gaat kopen. Onze verkooppunten hebben naast een brede collectie ook allemaal reeds lang ervaring in de slaapbranche. Hierdoor is de kans dat u een verkeerde aankoop doet een stuk kleiner. Een matras moet namelijk niet alleen van goede kwaliteit zijn, maar ook passen bij u als persoon, compleet met uw voorkeuren en slaapeigenschappen.

Bij Hml Bedding hopen we dat u heerlijk zult slapen op uw nieuwe boxspring. Om u daarbij extra te helpen, vertellen we u op deze pagina graag meer over slapen in het algemeen. Onderaan deze pagina vindt u bovendien enkele tips om (nog) meer van uw nachtrust te kunnen genieten.

Hoe verloopt onze slaap?

Onze slaap verloopt niet 'lineair': periodes van diepe slaap wisselen af met periodes van lichte slaap en gedurende de nacht kunt u (bewust of onbewust) zelfs één of meerdere keren wakker worden.

 

Je kan weken overleven zonder eten, maar je kan slechts 11 dagen leven zonder slaap
 

Slaapritmes

Iedereen heeft min of meer hetzelfde slaapritme. Onze slaap bestaat uit twee delen, te weten:

- NREM (non-rem)-slaap
- REM-slaap

REM-slaap staat voor Rapid Eye Movement-slaap. Rapid Eye Movement betekent letterlijk 'snelle oogbewegingen'. Tijdens deze fase maakt u dus snelle oogbewegingen in uw slaap. De NREM is de Non Rapid Eye Movement slaap. De NREM-slaap beslaat het grootste deel van de tijd die we slapen. Ongeveer 75 tot 80% van de tijd die wij slapen bevinden wij ons in de NREM-fase. Als we slapen wisselen NREM-slaap en REM-slaap elkaar af. We beginnen met de NREM-slaap en daarna volgt de REM-slaap.

NREM-slaap

De NREM-slaap is verdeeld in vier fases. De eerste fase van de NREM-slaap is de lichte slaap. Gedurende deze fase zijn we half wakker en half in slaap. In deze fase kunt u merken dat u zo nu en dan onwillekeurig beweegt en kunt u gemakkelijk ontwaken. Na ongeveer tien minuten van lichte slaap komen we in de volgende fase, de echte slaap. Dit deel van de slaap duurt meestal twintig minuten. Gedurende deze fase gaat het ritme van onze hartslag en onze ademhaling omlaag. Daarna komen we in de derde fase van de NRE- slaap. Onze hersenen beginnen de zogenaamde Delta-golven te produceren (volgens sommige wetenschappers verbonden met de herstelstadia van de slaap). Onze hartslag en ademhaling bereiken nu hun langzaamste ritme. De vierde fase van de NREM-slaap wordt gekenmerkt door ritmische ademhalingen en kleine spierbewegingen. Wanneer we in deze fase ontwaken, voelen we ons slaperig en slap en weten we een paar minuten niet waar we zijn. Dit is de periode van de slaap waarin sommige kinderen in bed plassen of gaan slaapwandelen.

Slapen is reizen naar de wereld van je dromen
 

REM-slaap

Na de NREM-slaap komen we in het stadium van de REM-slaap. Normaal gesproken begint deze fase ergens tussen de 70 en 90 minuten nadat we in slaap gevallen zijn. Alhoewel we niet bij bewustzijn zijn gedurende de REM-slaapfase is ons brein zeer actief. Vaak nog actiever dan wanneer we wakker zijn. Onze gesloten ogen schieten heen en weer. Daar komt ook de naam van deze fase, Rapid Eye Movement, vandaan. Onze ademhaling versnelt en onze bloeddruk neemt weer toe. Maar verder zijn we als verlamd en bewegen we ons niet. Dit is de fase van onze slaap waarin we dromen.

Slaapcyclus

Nadat de REM-slaap is afgelopen, begint de NREM-slaap weer en herhaalt de cyclus zich. Gemiddeld hebben we drie tot vijf periodes van REM-slaap gedurende de nacht. De NREM en REM wisselen elkaar af in een cyclus van ongeveer 90 tot 110 minuten. De verhoudingen tussen NREM- en REM-slaap worden echter in de loop van de nacht anders. Per cyclus krijgt de REM-slaap een steeds groter wordende rol en dus dromen wij meer aan het einde van onze slaap dan in het begin.

Dromen

Tijdens de REM-slaap dromen we het meest. Iedereen die slaap, droomt, ook al weten we niet altijd dat we gedroomd hebben. Sommige mensen herinneren zich hun dromen, anderen niet. Of u zich uw droom nu herinnert of niet, we dromen heel veel en hebben ongeveer vijf tot zeven dromen per nacht. Dromen hebben niet allemaal dezelfde lengte. Sommige dromen duren maar vijf minuten, terwijl andere waarschijnlijk wel twintig minuten of langer kunnen duren.

Doe je geen oog dicht, dan heb je geen slaap en veel zicht
 

Slaaptekort en de gevolgen

Als iemand te weinig slaapt, dan herstelt die persoon lichamelijk en geestelijk onvoldoende. Slaapgebrek leidt tot intense vermoeidheid, humeurigheid, verminderde concentratie en lage weerstand, omdat het immuunsysteem verstoord raakt. Ook de reactiesnelheid van iemand met slaapgebrek neemt af en het geheugen werkt minder goed.

Op den duur kunnen grotere gezondheidsproblemen ontstaan. De stofwisseling verloopt minder goed en er is een grotere kans op maag- of darmklachten, hart- en vaatziekten en diabetes. Chronisch slaapgebrek kan tevens leiden tot depressiviteit en geheugenklachten.

Mensen die slecht slapen hebben soms last van een specifieke slaapstoornis. Maar slapeloosheid kan ook het gevolg zijn van andere factoren. Hieronder geven wij u graag een paar tips om (nog) beter te kunnen slapen. Heeft u hier vragen over? Stel ze bij één van onze verkooppunten.